سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقالات رایگان

دانلود بررسی امور مالی در صنعت برق فایل ورد (word)

ali دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود بررسی امور مالی در صنعت برق فایل ورد (word) دارای 150 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود بررسی امور مالی در صنعت برق فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 

مقدمه:
وجود اطلاعات مالی شفاف و قابل مقایسه ، یکی از ارکان اصلی پاسخگویی مدیران اجرایی و از نیازهای اساسی تصمیم گیران اقتصادی و از ملزومات بی بدیل توسعه و رشد اقتصادی در بخش خصوصی و دولتی است .
صاحبان سهام ، اعتبار دهندگان ، دولت و سرمایه گذاران بالقوه در جهت تصمیم گیری در زمینه های خرید ، فروش ، نگهداری سهام ، اعطای وام ، ارزیابی عملکرد مدیران اجرایی و سایر تصمیمات مهم اقتصادی به اطلاعات مالی معتبر ، مربوط و قابل فهم نیاز دارند .
اگر چه اطلاعات مالی از منابع مختلف قابل استخراج است ، اما در حال حاضر صورتهای مالی ، هسته اصلی منابع اطلاعات مالی را تشکیل می دهد و بنابر این باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد . تهیه صورتهای مالی بر اساس استانداردهای حسابداری به عنوان ضوابط معتبر ، تضمین کیفیت مطلوب صورتهای مالی است . روح حاکم در تدوین استانداردهای حسابداری ایجاد الزاماتی در جهت ارائه شفاف نتایج عملکرد واحدهای اقتصادی در قالب اطلاعات مالی است .
حسابداری مستقل صورتهای مالی ،ارزیابی‌رعایت‌استانداردهای حسابداری
در صورتهای مزبور بوده و اظهار نظر « مقبول » نماد رعایت این استانداردها و در نهایت معیار اعتبار صورتهای مورد اشاره در زمینه اطلاعات مالی می باشد .
بررسی روند اظهار نظر « مقبول » ارائه شده توسط حسابرسان نسبت به صورتهای مالی حدود 2000 شرکت مورد رسیدگی ، طی شش سال گذشته حکایت از این دارد که هر چند طی سالیان اخیر بهبود نسبی در نحوه تهیه صورتهای مالی توسط شرکتها صورت گرفته لکن هنوز تعداد زیادی از شرکتهای مورد بررسی به دلایل زیر موفق به دریافت اظهار نظر « مقبول » نسبت به صورتهای مالی خود نمی گردند:
ـ عدم درک صحیح از نقش و جایگاه امور مالی در شرکت ها و در نتیجه عدم توجه کامل به دانش و تجربه حرفه ای در تعیین اعضای مالی هیأت مدیره و یا مدیران مالی شرکتها.
ـ عدم برخورد و یا پیگیری مناسب مجامع عمومی در خصوص موارد اعلام شده در گزارش حسابرسان مستقل .
ـ وجود سیستم های نا مناسب حسابداری و فقدان سیستم مناسب کنترل‌های داخلی در شرکتها .
انجام دادن یک عمل و حتی خودداری از یک عمل مستلزم تصمیم گیری و لازمه تصمیم گیری ، آگاهی است . برای آگاهی باید اطلاعات موجود در باره موضوع تصمیم را گرد آوری و اطلاعات مؤثر در تصمیم گیری را انتخاب نمود ، و بر اساس این اطلاعات ، تصمیمات مختلفی را که می توان نسبت به یک موضوع گرفت تعیین و آثار و نتایج هر یک را ارزیابی کرد . در اینصورت تصمیمی که در نهایت گرفته می شود آگاهانه و معقول خواهد بود .

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

دانلود تحقیق رویدادهای مهم هنری قرن بیستم فایل ورد (word)

ali دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود تحقیق رویدادهای مهم هنری قرن بیستم فایل ورد (word) دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود تحقیق رویدادهای مهم هنری قرن بیستم فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود تحقیق رویدادهای مهم هنری قرن بیستم فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود تحقیق رویدادهای مهم هنری قرن بیستم فایل ورد (word) :

آمریکا
1905: فرانک لوید رایت طراح آمریکایی و پیرو نهضت ورک بوند برای اولین بار به ژاپن سفر کرد.
1913: اولین مدل T از ماشینهای فورد بر روی سیستم خط تولید ساخته شد.
1919: تاسیس شرکت تولیدی لوازم خانگی به نام لیود لووم ( Iiod Loom ) توسط فردی آمریکایی به نام Marshal B. Liod
1925: تاسیس آکادمی هنر Cran Book توسط George C. Booth ناشر روزنامه کانادایی الاصل. .
1926: یک شرکت حمل و نقل، اولین مقواهای نازک بسته بندی را ارائه و گسترش داد.
29- 1928: یکی از طراحان پیشروی آمریکایی به نام Richard Buckminster Fuller یکی از ایده های خود را به نام Dymaxion House به مرحله ساخت رسانید.
1929: تاسیس موزه هنرهای مدرن Museum Modern Art در نیویورک به نام MOMAکه درآن به مطالعه هنرهای ساختاری و عملی در زندگی می پرداختند و به گفته Alfred H. Bak این مکان اولین حوزه ای بود که درآن بخشهای مورد علاقه معماران و طراحان صنعتی وجود داشت.
1932: تشکیل نمایشگاه MOMA به نحوی که این موزه یک منبع بسیار قوی از جنبش مدرن محسوب می شود که اولین نمایشگاه های آن در این سال عبارتند از: سبک بین المللی National Style ، هنر ماشین Machine Art .
1934: ریموند لوئی Raymond Loewy طرح یخچالهای منسوب به نقطه سرد سوپر 6 را برای شرکت Sears و Roebuck گسترش داد.
1937: هارلی ارل Harley Earl ماشین بیوک Buick مدل "Y" Job را طراحی کرد.
1939: نمایشگاه جهانی نیویورک.
1942: در نمایشگاه Museum of Modern Art به مبلمان منزل با طراحی سازمند توجه شده است.
1948: کتاب مکانیزه کردن تسلط می یابد، توسط زیگفرید گیدیون Sigfried Giedion مهندس اهل پراگ انتشار یافت. نشر این کتاب وی را همطراز نیکلاس پوزنر Nikolaus Pevsner و رینر بانهام Reyner Banham به عنوان اشکال بسیار مهم در امر مطالعه تاریخ طراحی صنعتی در قرن بیستم نمود.
1949: باکمینستر فولرBuckminster Fuller به ادغام دیدگاه های بشری از طراحی با علوم و یافته های ریاضی ادامه می دهد و ساخت گنبدهایی با باریکه های فلزی مشبک در ساختارش را گسترش داد Foedestic Dome به نحوی که این ساختار به راحتی قابل جابجایی و مونتاژ بود که به کمک تکنولوژی شناخته شده معاصر قابل ساخت بود.
1951: آغاز نمایشگاه های یک هفته ای در آسپن Aspen درکلورادو Colorado که برای طراحان کاملا شناخته شده است. در این نمایشگاه طراحان و معماران بین المللی گرد می آیند تا بر روی یک نظریه متفق القول بحث کنند. بنیانگذاران این مجمع وا لترپااپک Walter Paepke از گروه آمریکا بود.

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

دانلود تحقیق در مورد مؤلفه های گزینش نیروی انسانی فایل ورد (word

ali دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود تحقیق در مورد مؤلفه های گزینش نیروی انسانی فایل ورد (word) دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود تحقیق در مورد مؤلفه های گزینش نیروی انسانی فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود تحقیق در مورد مؤلفه های گزینش نیروی انسانی فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود تحقیق در مورد مؤلفه های گزینش نیروی انسانی فایل ورد (word) :

مؤلفه های گزینش نیروی انسانی

چکیده
در این مقاله مؤلفه های اصلی گزینش کارکنان برای شغلهای از پیش تعیین شده ذکر شده است که پس از مصاحبه های مختلف و اطمینان از دارا بودن حداقل شرایط تصدی شغل از پیش تعیین شده، مورد گزینش و انتخاب قرار می‌گیرند.
توضیح : ارائه شده در سومین کنفرانس مدیران منابع انسانی ایران
کلیدواژه : انضباط؛ جمع پذیری؛ مدیریت بحران؛ تسلط؛ نظارت پذیری؛ تطبیق

1- مقدمه
از مهمترین وظایف مدیریت منابع انسانی جذب و بکار گیری افرادی است که بهترین بازدهی را در مجموعه کاری داشته باشند. در این راستا اقداماتی صورت می‌گیرد که برای افراد تازه‌وارد با مصاحبه و آزمونهای مختلف از قبیل آزمون مهارت1 و آزمون طبی2 انجام می‌شود تا افرادی که دارای شرایط مطلوب برای شغلهای از پیش تعیین شده هستند مشخص گردند. پس از طی این مراحل مرحله گزینش بسیار سرنوشت‌ساز خواهد بود تا از بین افرادی که تمامی آنها دست کم از حداقل شرایط3 برخوردار هستند مناسبترین گزینه انتخاب شود. در این مقاله مؤلفه‌های گزینش افراد را فارغ از نوع سازمان و تخصص فنی با شرایط کلی و فرا گیر بررسی می‌کنیم.
2- انضباط4

هماهنگی موجود بین افکار؛ گفتار و کردار یک فرد می‌تواند مشخصه‌ای از انضباط وی باشد. هر چه تناسب بیشتری بین این مؤلفه‌ها برقرار باشد فرد مورد نظر دارای سازماندهی شخصیتی مطلوبتری خواهد بود و بازده بیشتری خواهد داشت.
2-1- تصمیم گیری

مقدار شناخت یک فرد از قابلیتهای خود زمینه‌ای خواهد بود تا در صورت نیاز به تصمیم‌گیری بتواند با ایجاد یک مجموعه اطلاعات – قضاوت درستی را انجام دهد که در صورت بروز این قضاوت از مرحله فکر به عمل منجر به اتخاذ تصمیم خواهد شد لذا لازمه یک تصمیم درست منبع اطلاعات و داشته‌های درست می‌باشد. حال در این شرایط فرآیند تطبیق مسائل ذکر شده با شرایط پیرامونی و اقدام فرد اهمیت تصمیم گیری را مشخص می‌نماید که در صورت عدم هماهنگی بین افکار و گفتار و افعال شخص پیامد‌های نامطلوبی را برای یک سیستم در بر خواهد داشت.

2-2- هدفمندی
هدفمندی یک فرد در مجموعه نشان‌دهنده وجود برنامه است که حداقل شرط لازم برای یک برنامه وجود طرح و نظم در اجرا می‌باشد. فرد هدفمند شناخت نسبی درستی از مجموعه پیرامونی خود دارد و مقصدی را برای خود مشخص نموده است که با توجه به مسیر انتخابی او می‌تواند از هدف او اطلاع پیدا کرد. مجموعه اهداف یک فرد در مسائل گوناگون مهمترین مؤلفه آرمانهای شخص می‌باشد که معمولا منشاء نیاز یا آرزو دارند.
2-3- تحلیلگری
با جمع نمودن شرایط تصمیم گیری و مسائل موجود در هدفمندی نیاز به بررسی موضوع زمان – مکان و موقعیت می‌رسد که در هر شرایط چگونه باید پیش رفت؟ این چگونگی با سازماندهی عوامل مختلف مشخص خواهد شد. انبساط این موضوع در تمام طول برنامه نیاز به تحلیل همیشگی سیستم دارد تا در تلفیق متغیر‌ها تصمیم اتخاذ شده و هدف نهایی براثر عدم نظم فکری یا کرداری تعطیل نشود.

3- جمع‌پذیری5
انسان موجودی است اجتماعی که خود به تنهایی قادر به تأمین نیازهای روحی و جسمی خود نیست و الزاماً در جمع همنوعان خود زندگی می‌کند پس مجموعه‌ای از انسانها که با او زندگی می کنند باید به نیازهای یکدیگر پاسخگو باشند و مجموعه کاری نیز از این امر نمی تواند جدا باشد.
3-1- مشارکت

مشارکت فرد در کار گروهی نشان‌دهنده حس اجتماعی بودن اوست و بیانگر توانایی شخص در قبال ارتباط با دیگران است. لذا در مجموعه هایی که تقریباً هر کاری به صورت تیمی انجام می‌شود وجود چنین اشخاصی مفید است چرا که می‌تواند به عنوان عضو فعال در تیم حضور داشته باشد.
3-2- مسئولیت پذیری

فرد اگر چه در مجموعه‌ای از همکاران مشغول کار می‌باشد لیکن شخصا مسئولیت خاصی را به عهده گرفته که با انجام صحیح و به موقع وظیفه خود موجب پیشرفت مجموعه خواهد بود. این حس مسئولیت پذیری معمولاً به عنوان ویترین شخصیت کاری افراد می‌باشد و عدم وجود چنین حسی در یک کارمند موجب بروز خسارات بسیاری می‌گردد که معمولاً کل مجموعه بجای شخص بهای آن را خواهد پرداخت.

3-3- هماهنگی
با توجه به مشارکت و مسئولیت پذیری در کار جمعی باید هماهنگی نیز با دیگر اعضای مجموعه وجود داشته باشد. افرادی که می‌توانند بین خود و دیگر همکاران هماهنگی ایجاد نمایند افراد جمعی و قابل اعتمادی می‌باشند. هماهنگی نیاز به درک درست از وظایف دیگر اعضای مجموعه دارد که این درک گاه فرد را مجبور به کنترل سرعت کار یا تسریع و حتی کمک به دیگر اعضاء می‌کند. لازمه پیشرفت یک سیستم به لحاظ کیفی هماهنگی بین تک تک اعضاء می‌باشد.
4- مدیریت بحران6

مدیریت بحران بدین معنی است که سیستم کاری بنا به دلایلی مشخص و یا نامشخص از حالت عادی خارج شده و نیاز به به بهبود و بازگشت به حالت اولیه دارد که در این شرایط گاه مجبور به توقف روند کار می‌شویم و در بعضی مواقع شرایط این اجازه را نخواهد داد و فرد مجبور است در حین انجام کار بحران را رفع نماید.
4-1- تجربه

تجربه بسیاری از مشکلات را حل می‌نماید. بطور کلی تمایل داریم در هر کاری انسان باتجربه‌ای مشکل ما را حل کند یا ارائه پیشنهاد نماید. و این امر بسیار معقول است چرا که انسان با تجربه در جریان کار با استفاده از آموزه‌های گذشته و عدم اشتباه دوباره می‌تواند مسیر صحیح را شناسایی نماید و از درصد خطای حداقل برخوردار باشد. البته تجربه به معنای صرف گذشت زمان در انجام کار نیست. فرد با تجربه را با توجه به مشکلات پیش آمده و راهکارهای ارائه شده از طرف وی می‌توان شناسایی کرد. استفاده از تجربه دیگران به معنای تکرار موفقیت یا شکست دیگران نیست بلکه استفاده از بهترین ابزار است.
4-2- شبیه‌سازی

در صورت بروز بحران افراد خلاق و با هوش معمولاً راهکارهایی جدید و دور از ذهن ارائه می‌دهند که با کمی افزایش درصد ریسک نتیجه بخش خواهد بود. این خلاقیت ناشی از ذهن آنهاست که با شبیه‌سازی مسائل پیش آمده و الگوهای متفاوت قبلی و تحلیل سریع این موضوع به راهکارهای قابل اجرا تبدیل خواهد شد. این افراد همیشه خواهان راه‌های تازه بوده و زاویه دید آنها به مسائل با افراد عادی بسیار متفاوت است.
4-3- سرعت عمل
در برخورد با هر مسئله‌ای سرعت حل آن بسیار مهم است. عواملی از قبیل تجربه و خلاقیت فردی درصد بسیاری از سرعت عمل را تشکیل می‌دهد که در صورت داشتن اطلاعات نسبی یا کافی از وضعیت و شرایط بحران و استفاده از دو بازوی تجربه و خلاقیت می‌توان یک بحران را کنترل و در نهایت مهار نمود. حال با توجه به تحلیل یک فرد از داده‌ها و طرز استفاده او از ابزار‌های رفع مشکل می‌توان به توانایی فرد در اداره یک بحران پی برد.
5- تسلط7

تسلط یک فرد بر کاری که انجام می‌دهد ناشی از عوامل مختلفی است که هر چه این عوامل از مستندات بیشتری برخوردار باشد انجام کار با حداقل خطا و در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت انجام خواهد شد.
5-1- کنترل

مهمترین عامل تسلط بر انجام کار کنترل آن می‌باشد. کنترل یک فرایند، یعنی اینکه در هر لحظه و شرایط عامل تأثیر گذار فرد باشد و بتواند با پیش‌بینی‌های لازم و اقدام مناسب خود مجموعه را در مسیر مشخص شده نگاه دارد. رفتارهای انفعالی بیشتر ناشی از عدم تسلط برموضوع و نداشتن کنترل بر فرایند است. افرادی که کنترل خوبی بر کار خود دارند دائما از جزئیات کار با خبر بوده و در صورت شرکت در کار گروهی دلیل انجام یا عدم انجام هر کاری را به دیگر اعضاء توضیح می‌دهند.
5-2- انتخاب

انتخاب چگونگی اجرا و یافتن راه کار مناسب از میان چندین راه مشخص نشان دهنده تسلط فرد برموضوع می‌باشد. افرادی که از حداکثر امکانات و ظرفیتها برای حل یک مسئله استفاده می‌کنند در صورت قرار گرفتن در موقعیتهای مدیریتی معمولاً مدیرانی هزینه‌بر خواهند بود چرا که برای اداره یا حل هر مسئله‌ای از حداکثر افراد و امکانات استفاده می‌کنند و بالعکس انتخاب روشهای مناسب که نیاز به کمترین افراد و حداقل هزینه را دارد مشخصه بسیار مناسبی برای یک مدیر می‌باشد. این گونه مدیران معمولاً راهکارهایی ارائه می‌دهند که کلیه اجزای سیستم احساس وجود می‌کنند. در مراتب پایین تر نیز شخص با انتخاب راه کار مناسب و با دید کلان نگری در سطح کل مجموعه از بهترین نتیجه بر خوردار می‌گردد.
5-3- انعطاف پذیری

انعطاف پذیری یعنی اینکه بتوانیم متغیر‌های ایجادشده توسط خود را با متغیر‌های دیگران تطبیق دهیم و در صورت تطابق نسبی آنها را قبول نماییم. لازمه بهره مند شدن از نظرات و تجربیات دیگران این است که منعطف باشیم هر چه این انعطاف بیشتر باشد شامل بهره مندی از نظرات و تجربیات افراد بیشتری خواهیم شد و در عین حال بر افراد بیشتری می‌توان نفوذ داشت آن چیزی که ما را رشد می‌دهد الزاماً آن چیزی نیست که به آن علاقه داریم. با انعطاف پذیری در کار می‌توان موفقیت بیشتری داشته باشیم حتی اگر علاقه‌ای به انجام روش پیشنهادی نداریم.

البته باید توجه داشت که انعطاف پذیری باید به گونه‌ای باشد تا صورت مسئله را تغییر ندهد و انجام کار را با مشکل مواجه نگرداند بلکه کمکی باشد برای حل مشکل و انجام وظیفه سازمانی فرد.
6- نظارت‌‌پذیری8

نظارت‌پذیری یک فرد از مجموعه یعنی اینکه فرد تحمل کند سیستم یا فرد کار ی را که او انجام داده با کمیتها و کیفیتهای تعیین شده مقایسه نمایند تا نسبت به صحت انجام آن اطمینان پیدا کنند.

6-1- اجرای سیستم
در مجموعه‌های منظم و دارای سیستم اداری مناسب وظایف افراد به صورت دستور العمل هایی نگاشته می‌شود و به افراد ابلاغ می‌گردد تا از وظایف و اختیارات خود مطلع بوده و در صورت نیاز پاسخگو باشند. اجرای صحیح این دستور العملها بهترین همکاری با سیستم و انجام وظیفه تلقی می‌گردد در صورت عدم رعایت آن کار را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد. هر چه نگارش و اجرا این شرح وظایف کاملتر باشد سیستم دارای فرآیندی رو به رشد خواهد بود. البته تمامی افراد مجاز هستند نسبت به تغییر این دستور العملها پیشنهاد ارائه نمایند که در صورت تصویب قابل اجرا خواهد بود.

6-2- پاسخگویی
پاسخگویی به وظیفه انجام شده در بسیاری از موارد با پر کردن فرمهای مشخص ( روزانه، هفتگی و غیره) که دارای کد سازمانی می‌باشند انجام می‌پذیرد اما همیشه اینطور نیست و در صورت بروز مشکل فرد باید پاسخگوی کتبی یا شفاهی نسبت به عملکرد خود یا مجموعه تحت امر خود داشته باشد. افرادی که روحیه پاسخگویی دارند معمولا وظیفه خود را به نحوی شایسته انجام می‌دهند تا در قبال اشتباه خود مجبور به جوابگویی نباشند و در صورت بروز چنین مشکلی با شجاعت اشتباه خود را قبول می‌کنند. این افراد نیروهایی قابل اعتماد هستند و از نشانه‌های سازمانهای موفق وجود چنین اشخاصی در مجموعه مدیریتهای آن است.

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

دانلود مقاله شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان در بازارهای

ali دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان در بازارهای روز کرج بر اساس مدلFRO فایل ورد (word) دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان در بازارهای روز کرج بر اساس مدلFRO فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان در بازارهای روز کرج بر اساس مدلFRO فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان در بازارهای روز کرج بر اساس مدلFRO فایل ورد (word) :

شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان در بازارهای روز کرج بر اساس مدلFRO

چکیده

امروزه، وفاداری مشتریان، کلید موفقیت تجاری محسوب می شود. با افزایش وفاداری مشتریان سهم بازار و میزان سود دهی بنگاه اقتصادی بالا می رود. بنابراین سازمانها با برنامه ریزی و اتخاذ استراتژیهای مناسب جهت وفادار کردن مشتریان و افزایش نرخ وفاداری آنها می توانند منافع بلند مدت خود را تضمین نمایند. از آنجایی که مهمترین وظیفه بخش بازرگانی داخلی هر کشور، توزیع کالا و ارزاق عمومی در سطح جامعه بوده و ایجاد بازارهای روز یکی از روشهای اصلاح نظام توزیع داخلی می باشد، به منظور تحقق این هدف، سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری کرج در سال 1379 تأسیس گردید.

در این مقاله با استفاده از مدل سازمانهای پاسخگوی سریع (Fast Response Organizations) به بررسی و شناخت شاخصهای وفاداری مشتریان می پردازیم چرا که وفاداری یا عدم وفاداری مشتری، تعیین کننده موفقیت یا شکست بنگاهها و سازمانهای اقتصادی است. در مدل((FRO عوامل ششگانه قیمت، کیفیت، خدمات، زمان، قابلیت اطمینان و انعطاف پذیری، منجر به رضایت شده و بر وفاداری مشتریان تأثیرمی گذارد. نتایج به دست آمده از تحلیل پرسشنامه ها نشان می دهد که با افزایش 1 درصدی هر یک از عوامل ششگانه قیمت، کیفیت، خدمات، زمان، قابلیت اطمینان و انعطافپذیری، وفاداری شهروندان به بازارهای افزایش می یابد.
کلید واژه ها: وفاداری شهروندان، بازارهای روز، مدل سازمان های پاسخگوی سریع، شهر کرج.

لآ

مقدمه امروزه مشتریان با داشتن حق انتخابهای بر بازارها حکمرانی می کند. پیش از این مشتری، تابع عرضه کنندگان بود و حق انتخاب اندکی داشت. اکنون

بدلیل افزایش تعداد عرضه کنندگان و بیشتر شدن نسبت عرضه به تقاضا، مشتریان می توانند عرضه کننده خود را انتخاب نمایند. بازار امروز متعلق به مشتری است (علی احمدی و اللهیاری، 1382 ).سازمان های پاسخگوی سریع1 دارای خاصیت واکنش مؤثر در برابر تغییرات می باشند که توان استفاده بهینه از فرصتها و تبدیل تهدیدها به فرصتها را دارند. خاصیت پاسخگویی سریع، رویکرد استراتژیکی به سمت موفقیت، درخصوص قوانین و شرایط جدید و متفاوت کسب و کار قلمداد می شود(.(Sharifi & Zhang, 1999 قابلیت پاسخگویی سریع استفاده از دانش بازار جهت بهره برداری از فرصت های سودمند در یک بازار دمدمی مزاج، تعبیر شده است ( .(Sutton & Klein, 2003 این سازمان ها پدیدهای نوین هستند که عملکرد رقابتی بالایی را در عرصه رقابت جهانی نوید می دهند. آنها بطور موفقیت آمیزی قابلیت های تولیدی را برای پشتیبانی از کل سازمان جهت دستیابی به یک مزیت رقابتی مستمر بهبود می بخشند. این نوع سازمان ها تمایل دارند نیروی کار و تجهیزات و سامانه های خود را بهینه کنند(.(Thoren & Smith, 2000 هر چند که یک سازمان با خاصیت پاسخگویی سریع بر پایه شش بعد رقابتی :قیمت، کیفیت، قابلیت اطمینان، انعطاف پذیری، زمان و خدمات قرار گرفته است.چنین بنگا ههایی جهت پاسخگویی به نیازهای مشتریان خود و ارضای آنها که منجر به وفاداری می گردد، قابلیت بکارگیری ترکیب های مختلفی از این ابعاد را دارند. چارچوب سازمان های پاسخگوی سریع، راهی بسوی موفقیت شرکت ها در راستای بدست آوردن سودهای بلندمدت در شش بعد رقابتی است. از سوی دیگر بهبود مستمر، تحقیق و توسعه، اتخاذ تکنولوژی پیشرفته و یکپارچه سازی افراد و سیستمها پیش نیازهای ساختاری می باشند که به سازمان قابلیت رقابت همزمان در این شش بعد را اعطاء کرده و هماهنگی عملکردها در راستای رسیدن به آرمانهای سازمان، استراتژی آن را تشکیل می دهد، از این رو در این مطالعه تأثیرهر یک از عوامل شش گانه مدل سازمان های پاسخگوی.() (FRO قیمت، کیفیت سریع خدمات، زمان، قابلیت اطمینان و قابلیت انعطاف) بر وفاداری شهروندان به بازارهای روز کرج بررسی و راهکارهای افزایش وفاداری آنان ارائه می گردد. بررسی و شناخت شاخصهای وفاداری مشتریان بدین لحاظ حائز اهمیت است که، وفاداری یا عدم وفاداری مشتری، تعیین کننده موفقیت یا شکست بنگاهها و سازمانهای اقتصادی است. با در نظر گرفتن اینکه مشتریان وفادار به دلیل دارا بودن دو خصلت اصلی ” قابل اعتماد بودن “و” درک وضعیت “و همچنین به دلیل کم هزینه بودن معرفی مشتریان جدید باعث افزایش کارایی و تأثیر مثبتی بر سودآوری بلند مدت می گذارد، بنابراین در این مطالعه شناسایی عوامل وفادار ساز مشتریان بانک با استفاده از مدل ( FRO) در دست تحقیق قرار می گیرد. در مدل سازمان های پاسخگوی سریع، عوامل شش گانه سازمانهای پاسخگوی سریع قیمت، کیفیت، خدمات، زمان، قابلیت اطمینان و انعطاف پذیری، منجر به رضایت شده و بر وفاداری مشتریان تأثیرمی گذارد. بر لذا، مطابق مدل شکل (1) تأثیرهر یک از عوامل مدل ( FRO ) بر وفاداری مشتریان بانک صادرات مورد بررسی قرار می گیرد.

شکل(:(1 تأثیرهر یک از عوامل مدل ( FRO ) بر وفاداری مشتریان

1 Fast Response Organizations(FRO)

لأ

.

پیشینه تحقیق
• خورشیدی و کاردگر ( ( 1388 در تحقیقی ابتدا عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان بانک مسکن را بر اساس نظرات و مقایسه میانگین(

AHPو ( TOPSIS اظهارات مشتریان شناسایی و سپس با کمک رو شهای تصمیمگیری چند معیاره و عوامل، اهمیت هر یک از عوامل مذکور را بر وفاداری مشتریان تعیین کردند. آنان نتیجه گرفتند که مدیران بانک مذکور بتوانند با مورد توجه قرار دادن این عوامل مؤثر، راهبردهای مناسبتری تدوین، و منابع خود را فراخور اهمیت هر یک از این عوامل اختصاص دهند.

• حمیدیزاده و غمخواری ( ( 1388 در مطالعهای با استفاده از مدل سازمان های پاسخگوی سریع به بررسی سطح وفاداری مشتریان در فروشگا ههای زنجیرهای شهروند با توجه به اهمیت توزیع کالا در سطح جامعه و ایجاد فروشگ ا ههای زنجیرهای برای اصلاح نظام توزیع، پرداختند. جامعه آماری این تحقیق مشتریان شرکت شهروند بوده و نمونه آماری مطابق روش خوشهای طبقهبندی تصادفی شامل 150 نفر می باشد. براساس تحلیل داد ه ها هر یک از ابعاد شش گانه مدل سازمان های پاسخگوی سریع بر وفاداری مشتریان شرکت شهروند مؤثر بوده لیکن میزان تأثیرابعاد مدل مذکور بر وفاداری آنان متفاوت می باشد.

• بافنده ایماندوست و همکاران ( ( 2011 در مطالعه ای با استفاده از مدل لجیت چندگانه به تحلیل عوامل مؤثر بر وفاداری به برند در ایران پرداختند. آنان به عنوان مطالعه تجربی، با استفاده از تکنیک نمونه گیری تصادفی طبقهای، 642 نفر از مشتریان محصولات لبنی شرکت پگاه را انتخاب کردند. نتایج نشان داد که 16/64 درصد پاسخ دهندگان برند پگاه را تغییر می دهند، 10/90 درصد آنان دلیل خاصی برای تغییر این برند نمی بینند،36/44 درصد آنان از این برند رضایت دارند، 24/68 درصد آنان این برند را دوست دارند و 11/33 درصد آنان خود را نسبت به آن متعهد می دانند. همچنین نتایج مدل لجیت چندگانه نشان داد که از میان پارامترهای تشخیص هویت کاپفرر، شکل فیزیکی دارای بیشترین تأثیربر وفاداری به برند محصولات لبنی شرکت پگاه می باشد.

• حمیدی زاده و همکاران ( ( 1388 در مطالعهای به طراحی و تبیین مدل فرآیندی وفاداری مشتریان بانکهای خصوصی پرداختند. در این تحقیق ابتدا، عوامل تأثیرگذار بر وفاداری شناسایی، و سپس چگونگی تعاملات بین متغیرهای وابسته و مستقل در قالب مدل، آزمون شده است. مدل وفاداری ارائه شده در سطح اول متغیرهای اعتماد و تعهد را در بر می گیرد. دو و بازاریابی رابطهای B2B متغیر اخیر به عنوان متغیرهای واسطهای کلیدی در برقراری روابط طولانی مدت در محیط بررسی و تأییدگردید. همچنین مدل وفاداری ارائه B2C شناخته شدهاند که تأثیرآنها در مدل وفاداری به خدمت در محیط شده در لایه ی دوم، انواع متغیرهای مربوط به فرآیندهای شناختی و عاطفی که در شکلگیری سطوح مختلف اعتماد و تعهد تأثیرگذارند، مورد بررسی و آزمون قرار گرفت و از بین آن ها متغیرهای مؤثر شناسایی و رابطه آن ها در قالب مدل نهایی وفاداری آشکار ساخته شد. در نهایت به شهروندی نتایج بدست آمده، پیشنهادهای عملی جهت ارتقای وفاداری مشتریان برای استفاده مدیران اجرایی و بازاریابی ارائه شد و همچنین پیشنهاهایی برای تحقیقات آتی بیان گردید.

• مک مولن( ( 2005 ، در پژوهش خود با عنوان” مقیاس چندگانه برای اندازهگیری پیشرفت وفاداری مشتری “به بررسی روابط درونی پیچیده بین ابعاد رفتاری و گرایشی پیشرفت وفاداری مشتریان می پردازد که با بررسی فرآیندهای پویا (دینامیک)انجام می شود و به وسیله ی آن منشأ وفاداری مشتری و حفظ آن با استفاده از شیوه های مختلف مشخص می گردد.

• اندوبیسی و وا ( ( 2007 در پژوهشی تحت عنوان” رابطه بین عرضهکننده و مشتری و وفاداری مشتریان “تعدادی از نکات اساسی را که برای وفادار نمودن مشتری لازم است بیان می کرده و خاطر نشان ساختند که یکی از نکات مهم، اهرم کردن ارتباط مشتری و شرکت است تا به این طریق بتوان اطلاعات بیشتری در مورد مشتریان دریافت نمود و رضایت آنان را جلب کرد.

• جی و همکاران ( ( 2008 در پژوهش خود تحت عنوان” ادراک و مدیریت سودبخشی وفاداری “مشتریان دلایلی را که مشتریان سازمان را ترک می کنند و راهکارهای جلوگیریکننده از ترک سازمان را بیان می داشته و خاطر نشان کردند برای حفظ و نگهداری مشتریان یک سازمان باید بین وفاداری به محصول (خدمات) و استفاده طولانی مدت از آن با سود بخشی آن به مشتریان ارتباط برقرار کرد.

• ژاوهاوی دونگ و همکاران( ( 2010 ، در مقالهای با عنوان” درک وفاداری و رضایت مشتری “مدلی را ارائه می دهند که در آن عواملی مانند اعتماد، کیفیت خدمات، ارزش درک شده (کارکردی، احساسی، اجتماعی و مالی) و هزینه های تغییر را به عنوان عوامل اثرگذار در وفاداری و رضایت مشتری معرفی می کنند.

لأ

مرور تحقیقات انجام شده بیانگر این مطلب است که در زمینه بررسی عوامل مؤثر بر مشتریان بر اساس مدل سازمان های مطالعه بسیار کمی صورت پذیرفته است. از این رو یکی از اهدف این مطالعه در کنار بررسی و رتبه (FRO) پاسخگوی سریع بندی عوامل مؤثر بر وفاداری شهروندان به بازارهای روز کرج، بسط بیشتر کاربرد مدل سازمان های پاسخگوی سریع در مطالعات بازاریابی می باشد.

روش تحقیق و جامعه آماری نوع این تحقیق بر اساس روش، تحلیل -پیمایشی می باشد. همچنین مطالعه بر اساس، هدف کاربردی می باشد؛

جامعه آماری را افرادی با صفات مشترک شکل می دهد. جامعه آماری این تحقیق متعلق به طبقه سنی، اجتماعی، تحصیلاتی، درآمدی وشغلی خاصی نبوده و شهروندان شهر کرج با هر جنسیت و در هر سطح و طبقه ای که قرار دارند، در صورتی که به خرید مایحتاج خود از بازارهای روز کرج بپردازند، جامعه آماری تحقیق محسوب می شوند براساس داده های سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری کرج روزانه تعداد 70 هزار نفر به غرف های بازارهای روز تحت پوشش این سازمان مراجعه می کنند که این تعداد جامعه آماری را تشکیل می دهد.
.

روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه در این تحقیق از روش نمونه گیری خوشه ای طبقه بندی تصادفی استفاده می شود. شهر کرج دارای 12 منطقه بوده که از هر منطقه یک بازار به

صورت تصادفی انتخاب و سپس اطلاعات مورد نیاز از طریق توزیع پرسشنامه به تعدادی از مشتریان این بازارها گردآوری می گردد. تعداد بازارهای روز در کرج 25 بازار می باشد که توزیع این بازارها طبق مصاحبه با مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری کرج مطابق جدول((1 می باشد:
جدول(:(1 توزیع بازارهای روز در منطقه های شهرداری و حدود مکانی آنها

منطقه شهرداری نام بازار روز محدوده مکانی
منطقه 1 میخک عظیمیه
کلاک شهرک جهان نما
بنفشه کوی بنفشه و بلوار هفت تیر
منطقه 2 صدف میدان استاندارد
فجر میدان والفجر – زمینهای خانم انصاری

البرز پل فردیس بعد از ایستگاه متروی کرج
گل نرگس پایانه شهید سلطانی
مروارید فلکه پنجم فردیس
بوستان فردیس – فلکه چهارم
نقش جهان فردیس – انتهای خیابان کانال غربی
منطقه 3 گلستان فردیس – خیابان هفتم غربی
کوثر جاده ملارد شهرک نمونه کوثر
پردیس جاده ملارد نرسیده به پمپ بنزین
پیک جاده ملارد – خیابان پیک
منطقه 4 کیانمهر بلوار امیر کبیر، بلوار ایرانمهر
منطقه 5 پردیسان بلوار انقلاب
گلایل 45 متری گلشهر

منطقه 6 شاهین ویلا بلوار باغستان
منطقه 7 حسن آباد حسن آباد
منطقه 8 گل آراء خیابان برغان
کاج 45 متری کاج بلوار

منطقه 9 لاله بلوار علامه جعفری
منطقه 10 اهری جاده ملارد خیابان اهری
وحدت شهرک وحدت

منطقه11 بازار روز ماهان جهانشهر

لإ

منطقه12 میدان مرکزی بار میدان کرج

حجم نمونه براساس جدول مرگان 382 نفر انتخاب نموده ایم. مدل لاجیت چندگانه1

الگوی لاجیت چندجمله ای به منظور آزمون کلیه ترکیبات بین J گروه در متغیر وابسته به کار برده می شود در این مقاله با توجه به گسسته بودن متغیر وابسته الگوی مورد استفاده برای بررسی عوامل مؤثر بر استقبال شهروندان از بازارهای روز کرج، الگوی لاجیت چندگانه مورد استفاده قرار می گیرد.

ساختار کلی الگوی لاجیت چند جمله ای به صورت زیر است:

بطوریکه Yiمتغیر وابسته مشاهده شده برای عضو i ام، Xi بردار متغیرهای مستقل برای عضو i ام وi پارامترهای مجهول معادله است. همچنین، الگو لاجیت چندجمله ای، برای پیشامدهای مستقل از هم به کار می رود. الگوی لاجیت چند جمله ای و لاجیت شرطی بایستی فقط در حالتی مورد استفاده قرار گیرند که بتوان بطور محتمل، آلترناتیوها (انتخاب ها) را بطور مجزا از هم فرض کرد. به عبارت دیگر، فرض اصلی الگوهای فوق، استقلال آلترناتیوهای مجزا ( IIA 2 ) در یک متغیر وابسته می باشد، یعنی احتمال انتخاب یک طبقه از متغیر وابسته در مقابل طبقه مقایسه، مستقل از انتخاب سایر طبقات متغیر وابسته باشد .(Greene, 2002)

بنابراین سطوح مختلف وفاداری شهروندان به بازارهای روز کرج اعداد 1 تا 5 اختصاص داده می شود.(یکبار در ماه 1=، دو بار در ماه 2=، سه بار در ماه 3=، چهار بار در ماه 4 =و بیش از چهار بار در ماه. (5=

نتایج و بحث براساس جدول (2) نتایج برآورد الگوی لاجیت چندگانه نشان می دهد که علامت ضرایب همه متغیرها مطابق انتظار می باشد.
جدول(:(2 نتایج برآورد الگوی لاجیت چندگانه در بررسی عوامل مؤثر بر استقبال مشتریان از بازارهای روز کرج

نام متغیر ضرایب برآورد شده آمارهt
قیمت -1,45 -3,27*
عرض از مبدا 2,95 3,66*
کیفیت 0,95 6,30*
خدمات 0,89 2,25**
انعطاف پذیری 0,97 2,88**
زمان 0,86 2,25**
قابلیت اطمینان 0,65 3,76*
آزمون واریانس ناهمسانی در الگو Test LM2=30/22 ns
72/5 * Percentage of right predictions: 0 /98 Likelihood
ration test (L.R):
*معنی دار در سطح یک درصد ** معنی دار در سطح پنج درصد ns بی معنی

همچنین نتایج ذیل قابل استخراج می باشد:

آزمون LR نشان میدهد که الگوی برآورد شده به طور کلی معنیدار است. علاوه بر این درصد پیشبینی صحت برای الگوی برآورد شده نیز برابر %98 میباشد که رقم مطلوبی به نظر میرسد. زیرا این معیار هر چقدر به عدد یک نزدیکتر باشد، نشان دهنده بهتر بودن نیکویی برازش الگو خواهد بود. بر

1 Multinuminal Logit Model

اساس مقادیر احتمال بدست آمده از آزمون LM2و سطح معنیداری، فرضیه صفر مبنی بر عدم وجود واریانس ناهمسانی در سطح %95 پذیرفته میشود.

قیمت کالا یا خدمات، دارای علامت منفی و معنی داری (در سطح یک درصد) بر استقبال شهروندان از بازارهای روز می باشد. علاوه براین ضریب این متغیر نشان میدهد که با فرض ثابت بودن سایر شرایط، بهبود قیمت کالا یا خدمات، احتمال استقبال شهروندان را از بازارهای روز کرج 1/45واحد افزایش خواهد داد. کیفیت محصولات، دارای علامت مثبت و معنی داری بر استقبال از بازارهای روز بوده و ضریب این متغیر نیز نشان میدهد که با فرض ثابت بودن سایر شرایط، کیفیت محصولات، احتمال استقبال را 0/95 واحد افزایش خواهد داد. خدمات ارائه شده، دارای علامت مثبت و معنی داری بر استقبال شهروندان از بازارهای روز بوده و ضریب این متغیر نشان میدهد که با فرض ثابت بودن سایر شرایط، خدمات خاص ارائه شده احتمال استقبال شهروندان را 0/89 واحد افزایش خواهد داد. متغیر زمان، دارای علامت مثبت و معنی داری بر استقبال شهروندان مورد مطالعه از بازارهای روز بوده و ضریب این متغیر نشان میدهد که با فرض ثابت بودن سایر شرایط، سهولت دسترسی میزان استقبال شهروندان را 0/86 واحد افزایش خواهد داد. متغیر انعطاف پذیری نیز، دارای علامت مثبت و معنی داری بر استقبال شهروندان مورد مطالعه از بازارهای روز بوده و ضریب این متغیر نشان میدهد که با فرض ثابت بودن سایر شرایط، سهولت دسترسی میزان استقبال شهروندان را 0/97 واحد افزایش خواهد داد. همچنین، متغیر قابلیت اطمینان، دارای علامت مثبت و معنی داری بر استقبال شهروندان مورد مطالعه از بازارهای روز بوده و ضریب این متغیر نشان میدهد که با فرض ثابت بودن سایر شرایط، سهولت دسترسی میزان استقبال شهروندان را 0/65واحد افزایش خواهد داد.

نتیجه گیری

در مدلFRO ، عوامل شش گانه قیمت، کیفیت، خدمات، زمان، قابلیت اطمینان و انعطاف پذیری، منجر به رضایت شده و بر وفاداری مشتریان تأثیر می گذارد. نتایج نشان داد که با افزایش 1 درصدی هر یک از عوامل شش گانه قیمت، عرض از مبدا، کیفیت، خدمات، انعطاف پذیری و زمان وفاداری شهروندان به بازارهای روز کزج به ترتیب برابر -1,45،2,95، 0,95، 0,97،0,89، 0,86، 0,65 درصد افزایش می یابد.

پیشنهادات

• پیشنهاد می شود سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اقدامات موثرتری در خصوص شناسایی رفتار شهروندان از منظر اقتصادی و در غالب طرح ها و پژوهش های علمی انجام دهد.

• پیشنهاد می شود که محققین علوم مرتبط با حوزه مدیریت و اقتصاد و همچنین مشاوران علمی سازمان ها و شرکت های اقتصادی، مطالعات بیشتری در رابطه با کاربرد این مدل و بسط و توسعه آن ترتیب دهند.

منابع -حمیدی زاده، م. ر. حاجی کریمی، ع. ع. بابایی زگلیکی، م. ع. ( 1388 )، طراحی و تبیین مدل فرآیندی وفاداری مشتریان؛.: 170 -133 مورد پژوهی:

بانک های خصوصی، نشریه کاوشهای مدیریت بازرگانی، 2 -حمیدیزاده، م. ر. غمخواری، س. م. ( 1388 )، شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان بر اساس مدل سازمان های.: 210-187 پاسخگوی سریع، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، 52

-خورشیدی، غ. کاردگر، م. ج. ( 1388 )، شناسایی و رتبهبندی مهمترین عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان، با استفاده از.: 191-177 رو شهای تصمیمگیری چندمعیاره (مطالعه موردی: بانک مسکن)، فصلنامه چشم انداز مدیریت، 33

-Gee, R., Coates , G. & Nicholson, M. (2008). Understanding and profitably managing customer loyalty. Marketing Intelligence &Planning, Vol 26, No 4, PP .374-359

– Greene, W. H. ( 2002). Econometric Analysis, Prentice Hall, Fifth edition, New York University . -Imandoust, S. Pasandideh honame, M. R. Fahimifard, S. M. (2011), Brand Loyalty Analysis Using Multinomial Logit Model, China-USA Business Review, 10 (9): .801-793 -McMullan, R. (2005). A multiple –item scale for measuring customer loyalty development. Journal of Services Marketing, Vol 19, NO 7, PP .481-470

-Ndubisi, N. & Wah, Ch. Ndubisi, G. (2007). Supplier- customer relationship management and customer loyalty, Journal of Enterprise Information, Vol 20, NO 2, PP .236-222 -Sharifi, H.& Z. Zhang, (1999); “A methodology for achieving agility in manufacturing organization :An

introduction”, International Journal of Production Economics , Vol. 62, No1- 2, May, pp 7- .22 -Sutton, D. & T. Klein (2003); ” Enterprise Marketing Management”, New York: John Wiley &Sons ,Inc.×
پیوست

لا

لا

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

دانلود مقاله امام محمد غزّالی طوسی فایل ورد (word)

ali دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله امام محمد غزّالی طوسی فایل ورد (word) دارای 23 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله امام محمد غزّالی طوسی فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود مقاله امام محمد غزّالی طوسی فایل ورد (word)

مقدمه  
زندگینامه غزالی  
سال میلاد غزالی (450 ه.ق = 1058 م)  
آغار یتیمی (احتمالاً 457 ه.ق = 1065 م)  
راه یافتن به مدرسه (463 ه.ق = 1070 م)  
نخستین سفر (احتمالاً 468 ه.ق = 1075 م)  
سفر به نیشاپور (473 ه.ق = 1080 م)  
آشنایی با خواجه نظام الملک طوسی (478 ه.ق = 1085 م)  
آغاز استادی در نظامیهء بغداد (484 ه.ق = 1091 م)  
مردم گریزی (488 ه.ق = 1094 م)  
بازگشت به میان مردم (499 ه.ق = 1105 م)  
در کنار مردم دیار خود (503 ه.ق = 1109 م)  
پیوستن به جاودانگان (505 ه.ق = 1111 م)  
آثار غزالی  
ترتیب آثار غزالی  
ترتیب تاریخی آثار امام محمد غزالی در پنج مرحله  
امام محمد غزالی در آستانه شیخ الحرمین:  
در بارگاه وزیر اعظم نظام الملک  
سفر امام غزالی به شامات  
درگذشت  
منابع  

بخشی از منابع و مراجع پروژه دانلود مقاله امام محمد غزّالی طوسی فایل ورد (word)

 الغزالی، ابی حامد، محمد بن محمد الطوسی. (احیاء علوم الدین) جلد یکم، دار المعرفه للطباعه والنشر، بیروت چاپ سال 1945 میلادی به (عربی).

دکتر:القبانی، الشیخ محمد، رشید، (مکاشفه القلوب، المقرب الی حضره علام الغیوب) دار احیار العلوم: بیرت، چاب دهم، انتشار سال 1985 میلادی به (عربی).

الأنصاری، محمد ، ابن منظور، (لسان العرب) ، جلد هیجدهم، دار احیار التراث العربی للنشر: بیرت، چاب سوم، انتشار سال 19887 میلادی به (عربی).

خدیو جم، حسین. مقدمه کتاب کیمیای سعادت، نوشته امام محمد غزالی طوسی، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ دهم، 1382

مقدمه

  حجه الاسلام، ابو حامد، امام محمد غزّالی طوسی، بزرگمردی که در سال 450 هجری قمری در روستای طابران طوس از مادر بزاد، کودکی و جوانیش صرف دانش اندوزی و جهانگردی شد تا آنکه در مرز چهل سالگی در انواع رشته های علوم اسلامی سرآمد دانشوران روزگار خود گشت و نامش در سراسر جهان اسلام آن روزگار زبانزد همگان گردید.غزالی با نوشته های عمیق و پرمغز خود به قالب انواع علوم اسلامی جان تازه ای دمید، و در زمینه تصوف و عرفان، فلسفه و کلام، روان شناسی و اخلاق، نوآوریها کرد. وی از 39 سالگی به بعد برای تصفیه روح و نگارش ارزنده ترین آهار خود مردم گریز شد و تا پایان عمر در گمنامی و گوشه نشینی بسر برد. سرانجام در سال 505 هجری پس از پنجاه و پنج سال زندگی پر ثمر چراغ زندگیش در زادگاهش فرومرد، اما مشعل پرفروغ اندیشه در کنار آثار فراوان و ارزنده ای که از خود باقی گذاشته همچنان فروزان برجای مانده، و این فروزندگی تا کیش مسلمانی برجای باشد و زبانهای تازی و پارسی پایدار، صاحبدلان را در مسائل دینی و اخلاقی و اجتماعی و ادبی روشنگر بسیاری از حقایق خواهد بود

زندگینامه غزالی

سال میلاد غزالی (450 ه.ق = 1058 م)

نام کامل وی حجه الاسلام ابوحامد محمد بن محمد بن محمد غزّالی طوسی است. “غزال” (با فتح غین و تشدید ز) بر پیشه وری اطلاق می شده که نخِ پشم می فروخته، پیشه وری که پشم خام تهیه می کرده و پس از حلاجی با دستمزدی اندک به زنان پشم ریس می سپرده تا به نخ تبدیل شود و برای فروش آماده گردد. این پیشه هنوز در مشهد به نامهای حلاج، نداف، نخ فروش رایج است. این معنی را خود امام غزالی در کتاب احیاء علوم الدین یادآور شده است.پدر غزالی پارسا مردی بوده صوفی مسلک، که در شهر طوس حرفه غزالی یا نخ پشم فروشی داشته است. چون مرگ این صوفی نزدیک میشود، دو فرزند خود – محمد و احمد – را با مختصر اندوخته ای که داشته به دوستی از هم مسلکان خویش می سپرد و به او می گوید: چون بر اثر محرومی از هنر خواندن و نوشتن اندوه فراوان خورده ام آرزودارم که فرزندانم ازین هنر بهره ور گردند

آغار یتیمی (احتمالاً 457 ه.ق = 1065 م)

پس از یتیم شدن این دو کودک، وصی درستکار تربیت آنان را برعهده می گیرد تا هنگامی که میراث اندک پدرشان تمام میشود و خود صوفی از اداره زندگی آنان فرو می ماند. آنگاه با اخلاص به آن دو پیشنهاد میکند تا برای گذران زندگی و ادامه تحصیل در زمره طلاب جیره خوار مدرسه ای از مدارس دینی شهریه بدهِ روزگار خود درآیند؛ و آنان از راه ناچاری پیشنهاد وی را می پذیرند. این سخن ابوحامد محمد غزالی که “برای غیرِ خدای عمل آموختم، ولی علم جز خدای را نپذیرفت” می تواند مؤید این حقیقت باشد

راه یافتن به مدرسه (463 ه.ق = 1070 م)

 این تاریخ نیز تقریبی است، یعنی ممکن است یکی دو سال پیش از این در شمار طلاب جیره خوار مدرسه جای گرفته باشد. زیرا خودش در نامه ای که به پادشاه سلجوقی می نویسد ازین راز چنین پرده برمیگیرد:«بدان که این داعی پنجاه و سه سال عمر بگذاشت، چهل سال در دریای علوم دین غواصی کرد تا به جایی رسید که سخن وی از اندازه فهم بیشتر اهل روزگار درگذشت».اگر این گفته غزالی را که “چهل سال در دریای علوم دین غواصی کردم” بپذیریم، تاریخ راه یافتن او به جرگه علمای دین به روزگار سیزده سالگی وی مسلم میشود. یعنی درین هنگام مقدمات کار دانش اندوزی را فراگرفته بوده است .پس ازآنکه در مدرسه دینی از حداقل نیازمندیهای زندگی برخوردار شد، با خاطر آسوده و امید فراوان، دل به کتاب سپرد و گوش به سخن استاد فرا داد تا هنگامی که برای آموختن علم فقه آمادگی پیدا کرد و توانست در ردیف شاگردان خوب نخستین استادش، احمد بن محمد رادکانی، جای گیرد. نخستین دوره طلبگی غزالی را در طوس – براساس برخی قراین – می توان حدود پنج سال حدس زد؛ یعنی هنگامی که وی از شهر طوس رهسپار جرجان شد تا از محضر دومین استادش، ابوالقاسم اسماعیلی جرجانی، بهره ور شود، احتمالاً نوجوانی هیجده یا نوزده ساله بود

نخستین سفر (احتمالاً 468 ه.ق = 1075 م)

بی تردید نخستین سفر دانشجویی غزالی سفری است که وی از طوس به جرجان رفته است، اما این سفر در چه سالی انجام شده و غزالی در آغاز این سفر چندساله بوده است، در مآخد موجود روشن نیست. اگر فرض کنیم در هیجده یا نوزده سالگی راهی این سفر شده، و احتمالا مدت رفت و برگشت و دوران اقامتش در جرجان حدود دوسال بوده است، این حدس با حکایتی که امام اسعد میهنه ای از غزالی روایت میکند تا حدی هم آهنگ میشود. امام اسعد می گوید:از ابوحامد محمد غزالی شنیدم که می گفت: «در راه بازگشت از جرجان دچار عیاران راهزن شدیم. عیاران هرچه را که باخود داشتیم گرفتند. من برای پس گرفتن تعلیقه (جزوه، یادداشت درسی) های خود در پی عیاران رفتم و اصرار ورزیدم. سردسته عیاران چون اصرار مرا دید گفت: “برگرد، وگرنه کشته خواهی شد” وی را گفتم:” ترا به آن کسی که از وی امید امینی داری سوگند می دهم که تنها همان انبان تعلیقه را به من باز پس دهید؟ زیرا آنها چیزی نیست که شمارا به کار آید” عیار پرسید که” تعلیقه های تو چیست؟” گفتم: “درآن انبان یادداشتها و دست نوشته هایی است که برای شنیدن و نوشتن و دانستنش رنج سفر و دشواریها برخویشتن هموار کرده ام.” سردسته عیاران خنده ای کرد و گفت: “چگونه به دانستن آنها ادعا می کنی، در حالی که چون از تو گرفته شد دانایی خود را از دست دادی و بی دانش شدی؟” آنگاه به یارانش اشارتی کرد و انبان مرا پس دادند.»

غزالی گوید: «این عیّار، ملامتگری بود که خداوند وی را به سخن آورد تا با سخنی پندآموز مرا در کار دانش اندوزی راهنما شود. چون به طوس رسیدم سه سال به تأمل پرداختم و با خویشتن خلوت کردم تا همه تعلیقه ها را به خاطر سپردم، و چنان شدم که اگر باردیگر دچار راهزنان گردم از دانش اندوختهء خود بی نصیب نمانم.»

سفر به نیشاپور (473 ه.ق = 1080 م)

از این سخن غزالی که «چون به طوس رسیدم، سه سال به تأمل پرداختم…» می توان نتیجه گرفت که غزالی پس از بیست و سه سالگی از طوس رهسپار نیشاپور شده تا از محضر عالم بلند آوازه، امام الحرمین ابوالمعالی جوینی، بهره ور شود. غزالی در محضر این استاد نامدار چنان کوشید و درخشید که پس از یکی دوسال در شمار بهترین شاگردان وی جای گرفت، و امام الحرمین چنان شیفته این شاگرد درس خوان و هوشیار گردید که در هر محفلی به داشتن شاگردی چون او به خود می بالید

این دوره از دانش اندوزی غزالی که سبب شد در جمع فقیهان نیشاپور مشهور و انگشت نما شود، بیش از پنج سال نپایید، یعنی چون چراغ زندگی امام الحرمین به سال 478 هجری خاموش شد، غزالی در حدی از دانش دینی روزگار خود رسیده بود که دیگر نیازی به استاد نداشت، یا آنکه استادی که برایش قابل استفاده بوده باشد پیدا نکرد. بنابراین به نگارش و پژوهش پرداخت تا شایسته مسند استادی شود

آشنایی با خواجه نظام الملک طوسی (478 ه.ق = 1085 م)

دراین سال غزالی به لشکرگاه ملکشاه سلجوقی، که در نزدیکی نیشاپور واقع بود، راه یافت و به خدمت همولایتی سیاستمدار خود خواجه نظام الملک طوسی پیوست. در محضر این وزیر شافعی مذهب و ادب دوست و گوهرشناس، بارها فقیهان و دوانشوران به مناظره پرداخت، و در هر مورد برمخالفانِ عقیده و اندیشه خویش پیروز گشت. دیری نپایید که خواجه نظام الملک با اشتیاق به حمایتش برخاست و در بزرگداشت وی کوشید تا آنجا که اورا «زین الدین» و «شرف الائمه» لقب داد و به استادی نظامیه بغداد برگزید

آغاز استادی در نظامیهء بغداد (484 ه.ق = 1091 م)

غزالی در سال چهارصد و هشتاد و چهار از طوس رهسپار بغداد شد، مردم این شهر مقدمش را بگرمی پذیرا شدند. خیلی زود زبانزد خاص و عام گردید. در محافل علمی از نبوغ سرشار و دانش بسیارش داستانها گفتند و کاروانیانی که از بغداد رهسپار شرق و غرب می شدند برای مردم شهرهای سرِ راه از نبوغ و هوشیاری وی حکایتها روایت میکردند تا آنکه حشمت و شوکتش به پایه ای رسید که حتی در امیران و پادشاهان و وزیران معاصر خود اثر گذاشت

در سال 478 هجری، غزالی یکی از بزرگانی بود که با عنوان حجهالاسلام و استاد برگزیده نظامیه بغداد، در مراسم نصب المستظهر بالله – بیست و هشتمین خلیفه عباسی- بر مسند خلافت، شرکت جست و با وی بیعت کرد. خودش در نامه ای که به سال 504 هجری در پاسخ نظام الدین احمد نوشته است، ضمن ابراز ندامت از زندگی جنجالی و اشرافی گذشتهء خویش، چنین می نگارد: «در بغداد از مناظره کردن چاره نباشد، و از سلام دارالخلافه امتناع نتوان کرد.»

مردم گریزی (488 ه.ق = 1094 م)

پس از آنکه در بغداد به اوج شوکت و شهرت رسید، و در میان خاص و عام مقامی برتر از همه پیدا کرد، دریافت که ازاین راه نمی توان به آسایش و آرامش روحی رسید. پس از تردید بسیار سرانجام دنباله روِ صوفیان وارستهء بی نام و نشان شد. به بهانه زیارت کعبه از بغداد بیرون رفت، چندی به گمنامی به جهانگری پرداخت و سالها در حجاز و شام و فلسطین با خویشتنِ خویش به خلوت نشست تا داروی درد درونی خود را پیدا کند. به تاریخ این گوشه نشینی نیز در پاسخ غزالی به نامه نظام الدین احمد چنین اشارت رفته است

«چون بر سر تربت خلیل – علیه السلام – رسیدم، در سنه تسع و ثمانین و اربعمائه (489 ه.ق)، و امروز قریب پانزده سال است، سه نذر کردم: یکی آنکه از هیچ سلطانی هیچ مالی قبول نکنم، دیگر آنکه به سلام هیچ سلطانی نروم، سوم آنکه مناظره نکنم. اگر دراین نذر نقض آورم، دل و وقت شوریده گردد…»

بازگشت به میان مردم (499 ه.ق = 1105 م)

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

   1   2   3   4   5   >>   >
?بازدید امروز: (21) ، بازدید دیروز: (13) ، کل بازدیدها: (149314)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ